Нещодавно фахівці «Компанії Ензим» відвідали Індію в рамках Української торгової місії, де презентували активні кормові дріжджі власного виробництва та обговорили можливості й перспективи для розширення їх експорту. Це – відносно нова продукція підприємства, однак – дуже перспективна, адже ринок пробіотичних дріжджів для свійських тварин розвивається в усьому світі шаленими темпами. Відмова від антибіотиків, збалансоване харчування для тварин та застосування пробіотичних матеріалів – у тренді. І «Компанія Ензим» йому активно слідує.
Про особливості ринку Індії, офіційну місію, тенденції в агросекторі, а також новий продукт ми поспілкувалися з комерційним директором компанії – Сергієм Лавровим.
– Розкажіть більше про вашу поїздку. Яким чином та з якою метою «Компанія Ензим» долучилася до Української торгової місії і скільки часу вона тривала?
Це все відбувалося в рамках торгової місії Міністерства економічного розвитку й Офісу з просування експорту. Сюди запрошували, в основному, представників бізнесу, компаній, які мають експортний потенціал і хочуть розвивати його – зокрема, в Індії. Загалом – 8 агропромислових та технологічних підприємств. Тривало це все 10 днів.
– У яких містах Індії встигли побувати та з ким вели перемовини?
За цей час, у рамках офіційної програми, у нас відбулися зустрічі в столиці країни – Делі, та у фінансовій столиці – місті Мумбай. Окрім цього, ми мали й власну додаткову «місію» – в місто Бангалор, де зустрілись із фахівцями компаній-партнерів і представниками 4 штатів Індії та провели попередні перемовини з потенційним дистриб’ютором нашої продукції. Цей візит відбувся на базі Торгово-промислової палати штату Карнатака.
– Активні живі пробіотичні дріжджі, які Ви презентували на ринку Індії, є дещо новою продукцією для «Компанії Ензим». Для чого їх використовують та де є найбільша потреба в них?
Це продукт для кормової галузі. Такі дріжджі з пробіотичними властивостями найчастіше застосовують при вирощуванні бройлерів, поросят, свиней та молочних корів. Це пробіотична добавка, яка дозволяє зменшити використання антибіотиків, ветеринарні витрати на лікування і профілактику, збалансувати раціон харчування свійських тварин.
– А чому ви обрали саме Індію? І чи це перша країна, куди плануєте налагодити експорт цієї продукції?
Оскільки цей продукт для нас і справді відносно новий, а випустили ми його менше року тому, то наразі активно тестуємо різні ринки для того, щоб зрозуміти, де наш найбільший експортний потенціал. Індію ми обрали із двох причин. По-перше, попередні перемовини з індійськими партнерами ми провели ще в березні 2017 року в рамках виставки VivAsia в м. Бангкок, Таїланд. По-друге, Індія є однією з найбільших країн за населенням. Зараз офіційно – це близько 1,2 млрд населення. І, звичайно, потенціал самого ринку – дуже великий. Це країна, яка дуже швидко, хоч і нерівномірно, розвивається. Тому, власне, інтерес у нас великий.
– Ви згадували, що під час виставки мали зустрічі з представниками чотирьох штатів. Власне, розумію, що саме туди Ви першочергово маєте намір налагодити експорт, так? Про які штати мова?
Йдеться про штати Карнатака, Тамілнад, Мадх’я-Прадеш та Керала. Там зосереджено найбільше в країні виробництво молока, птиці та яєць. До того ж, Карнатака, столицею якого є місто Бангалор, – один із найбільших та найбільш розвинутих штатів, де зосереджено вирощування бройлерів і молочне виробництво. На цій зустрічі були присутні всі найбільші виробники сектору. Тож ми змогли представити свою продукцію на максимально високому рівні. Зараз йде мова про те, що ми формуємо першу, тестову, партію нашої продукції туди. Ми хочемо, щоб виробники випробували її та переконалися в ефективності, після чого прийматимемо рішення про повноцінну промислову партію.
– Коли орієнтовно можна очікувати на початок співпраці з Індією, тобто тестове постачання продукції?
Маємо намір упродовж найближчих 2 тижнів надіслати першу партію. Після цього нам потрібно буде близько 1,5 місяця для того, щоб пройти весь цикл тестування. Оскільки відгодівля бройлерів в середньому становить 42 дні, то, відповідно, лише після цього ми зможемо отримати результат.
– Чи вдалося впродовж перебування в Індії дізнатися більше про особливості місцевого ринку та правила ведення бізнесу? Чи дуже вони відрізняються від українських?
Тут варто сказати, що так, відрізняються. По-перше, приблизно половина населення – це вегетаріанці, тому вони не вживають ні м’яса, ні молока. По-друге, тут є дуже багато невеличких ферм та господарств. Тому, якщо орієнтуватися на збут нашої продукції в Індії, то потрібно врахувати відповідну специфіку дистрибуції. Насправді, це дуже цікава країна для ведення бізнесу.
– А чи цікавить Індію ще якась продукція «Компанії Ензим»?
Якщо говорити про основний вид нашої продукції, тобто хлібопекарські дріжджі, то там ми дещо поступаємося за логістикою китайським компаніям. Тому основний наголос робимо саме на ці пробіотичні дріжджі. Та й самі по собі вони мають величезний потенціал. Основна тенденція, яка зараз панує і в Європі, і в усьому світі, у тваринництві – це збалансоване харчування тварин та відмова від антибіотика або суттєве зменшення його кількості. А зрозуміло, що аби зробити це, потрібно забезпечити стійкий імунітет до інфекцій іншими засобами, у тому числі – застосовуючи пробіотичні препарати. Із 2018 р. Європа планує повністю відмовитися від застосування антибіотиків у процесі вирощування бройлерів і відгодівлі ВРХ, а також у молочному виробництві.
– Чи ведете перемовини щодо експорту цих дріжджів з іншими країнами? Чи лише з Індією?
Перед цим ми були на профільній виставці в Таїланді, де провели багато зустрічей з представниками кормових компаній. Зараз продовжуємо перемовини, щоб поставити туди тестові партії. Окрім того, в рамках тієї ж виставки було проведено перемовини з представниками Китаю, і вони теж зацікавлені нашою продукцією. У цій країні дещо складніші правила сертифікації, але ми над цим працюємо. Тобто насправді нас цікавить весь ринок Азії. Він складний, але дуже великий та інтенсивно розвивається. Пробіотичні дріжджі – набагато дорожчий продукт, аніж хлібопекарські. Тож логістика тут не настільки важлива, як у Європі. Хоча, звісно, після Азії плануємо з цією продукцією завойовувати і європейський ринок.
– І на завершення. На зустрічі в Індії були присутні українські урядовці. Наскільки це важливо для розвитку бізнесу в Україні та налагодження експорту в інші країни?
На мою думку, сама місія організована досить добре. І Офіс із просування експорту провів хорошу роботу. Зустрічі були пропрацьовані, нам надали попередній список із 30 компаній, які зацікавлені, – із них 10 реально підтвердили свою участь. Ми вели перемовини зі справжніми компаніями. І ми їх не шукали. Тобто підтримка з боку держави є відчутною. До того ж, такі поїздки є корисними не лише з точки зору компанії-експортера, а й із точки зору просування українського експорту в цілому, та є промоцією країни на ринку B2B.